Vier merkvoordelen als jij klanten helpt duurzamer of socialer ondernemen

We zitten midden in de ‘decade of change’. Het valt niet te ontkennen dat er een grote verschuiving plaatsvindt en de klimaatcrisis staat daarin vooraan. Organisaties en mensen moeten hun manier van werken drastisch heroverwegen, niet alleen om ‘duurzamer’ te worden, maar ook om producten en diensten met een doel en impact te stimuleren.

Jouw organisatie speelt daar waarschijnlijk met een product of dienst op in, en helpt andere bedrijven bij het behouden van hun “license to operate”. Wellicht is er zelfs nieuwe regelgeving (in de maak) waaraan jouw klanten moeten gaan voldoen. Zinnige zaak dat je daar mee bezig bent! Maar je begeeft je ook op nieuw terrein, met de risico’s van dien. Hoe zet je je marketingbudget slim in in deze blue ocean? Wij zien een paar grote voordelen voor je marketing, ook op het gebied van employer branding, en nemen je daar graag in mee.

Voordeel 1: momentum is de wind in je zeilen

Ja, ook je klanten weten dat er iets moet veranderen. En dat is zelfs meer dan duidelijk als er nieuwe wetgeving aankomt zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die alle grote Europese organisaties verplichten te rapporteren over hun ESG-standaarden: de klimaat- en sociale impact van hun bedrijfsactiviteiten. En waarschijnlijk heb je klanten die bezig zijn hun CO2-reductie onder de loep te nemen ook in scope 3, die dus niet alleen kijken naar hoe ze hun eigen uitstoot naar beneden kunnen krijgen, maar ook kijken naar reductie in de supply chain. Zoals onze partner Soil Heroes, die zorgt dat dat ze purpose-driven bedrijven koppelen aan boeren die grondstoffen produceren op een klimaatverbeterende manier.

De deadline die eraan komt om aan richtlijnen te voldoen, is de wind in de zeilen van je marketingmachine. Of je klant wil of niet, er moeten dingen veranderen. Maar het is de klant misschien nog niet altijd duidelijk hoe. En daar kun jij ze bij helpen. Je klant heeft dus een actieve wens. En één waarop hij/zij/hen snel een antwoord zoekt. Urgentie is één van de krachtigste aspecten van de menselijke psychologie. Urgentie zorgt ervoor dat dat we bewust gaan nadenken en snel gaan handelen. Maar dan is het dus wel belangrijk dat je precies inspeelt op waar de klant mee zit.

Voordeel 2: Je weet wie je klanten zijn

Als jij met je dienst of product een oplossing biedt voor een verandervraagstuk, dan weet je waarschijnlijk ook vrij specifiek wie je doelgroep is. Dat is een groot voordeel om gebruik van te maken. Toch zien we bij veel B2B bedrijven deze neiging om vooral in te zetten op ‘klassieke’ marketing om te adverteren, en dus vooral te zenden. In marketingjargon noemen we dat outbound marketing. In dat geval krijg je misschien wel veel leads, maar niet per se veel klanten. En verspil je je budget aan mensen die helemaal geen interesse hebben in jouw product.

Maar als jij eigenlijk precies weet wie de doelgroep is, is het helemaal niet nodig om je marketingbudget in te zetten om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Je kunt je namelijk direct richten op die specifieke groep die geïnteresseerd is. Buit dit voordeel uit door ze echt goed te leren kennen. Steek een deel van je budget in onderzoek, zodat je precies weet welke wensen, struggles en vragen je klanten hebben.

Precies antwoord geven op de vraag van je klanten met SEO en SEA

Als je de behoeften kent, weet je ook waar ze op zoeken als ze in Google op zoek gaan naar een oplossing. En jij biedt die oplossing aan en kunt uitleggen hoe. Je kunt je contentstrategie dan ook precies uitlijnen op de vragen die de doelgroep heeft. En daar goede SEO op inzetten. Dat zou je kunnen versterken met SEA (ads via de zoekmachines) en PR. Zo trek je als een magneet geïnteresseerde klanten aan. Inbound marketing in jargon.

Vanzelfsprekend moet je op je website wel precies de antwoorden geven die je klant zoekt. Daarvoor is to-the-point copy essentieel. Om de interesse van je klant ook om te kunnen zetten in sales, is het als merk essentieel om ook een goede indruk te maken waardoor je onthouden wordt. Daar is dus branding voor.

  • Inbound marketing = het aantrekken en binnenhalen van geïnteresseerde klanten door relevante content/pull strategy
  • outbound marketing = stuurt marketing op iedereen af of ze nou wel of niet geïnteresseerd zijn / push strategy

Voordeel 3: Fast-movers kunnen zich positioneren als leidend B2B-merk

Ja, je trekt dus klanten aan door hen de informatie helder aan te bieden die ze zoeken. Maar onderschat niet het belang van een goede eerst indruk. We zien vaak dat merken zo goed willen informeren dat ze heel praktisch en technisch worden in wat ze over hun product vertellen. Je kent het vast: als het je eigen kindje is, wil je het liefst alles erover vertellen. Terwijl sommige details niet per se relevant zijn bij een eerste kennismaking met jouw product of dienst. Bovendien bekijken je klanten jouw website of app vaak heel wat minder rationeel dan je misschien zou denken.

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk steeds opnieuw dat emotionele overwegingen bij aanschaf van een B2B-product of dienst meer leidend zijn dan je misschien zou vermoeden. Als mensen die een beslissing moeten nemen kiezen we toch vooral voor iets waar we een goed gevoel bij hebben.

Als GRRR weten we hoe je dat goede gevoel met strategische branding kunt kweken. Een identiteit die vertrekt vanuit je missie en gebaseerd is op de waardes van je bedrijf. Waardoor het op een emotioneel – en vaak onbewust – niveau met je klanten communiceert. Dat mag lekker uitgesproken, zodat je echt opvalt en blijft hangen in het hoofd van je klant to be. Dan herinneren ze je merk nog op het moment dat ze klaar zijn om te kopen.

SkyNRG is zo’n voorbeeld van een bedrijf dat aan het pionieren is in een markt die nu nog volop ontwikkeld wordt. De organisatie brengt vraag en aanbod van duurzame kerosine bij elkaar en draagt daarmee bij aan een oplossing voor duurzamer vliegen. Een stoer en eigenzinnig bedrijf, waar een visuele identiteit bij hoort die opvalt, maar die ook zakelijk genoeg is om serieus te nemen. We ontwikkelden voor SkyNRG een identiteit met uitgesproken lettertype, felle kleuren en een speels lijnenspel. Maar ook een stijl die ruimte geeft aan de belangrijke boodschap.

Bonus voordeel: uitgesproken fast-movers vinden wél personeel

Maatschappelijke druk of veranderende wetgeving bedrijven vraagt om socialer of duurzamer te opereren. Dat maakt sectoren weer aantrekkelijker voor een jonge generatie werknemers die iets willen bijdragen aan de wereld. Millennials en Gen Z-ers willen in grote meerderheid met hun baan iets positiefs bijdragen aan de wereld

En als je jouw bedrijf positioneert met je sterke missie en met een innovatieve oplossing, word je dus een stuk aantrekkelijker voor personeel. We zien dat onze partners die een innovatieve oplossing hebben wel gemotiveerde werknemers kunnen vinden, ook in sectoren waarin dat heel moeilijk is. Zoals In Ovo in de pluimvee-industrie een verschil maakt door te zorgen dat er geen jonge haantjes meer vergast hoeven te worden. Kijk maar wat deze medewerker daarover zegt: “I love the complexity of our work. If you have a choice as a technician, to work for a bank with algorithms or to work on the foundations of society, my choice is easily made. It gives a lot of fulfillment.”

Let us know what you think

We hopen dat we je hebben laten zien dat het ook veel voordelen heeft om te pionieren in de blauwe oceaan. Mocht je er na het lezen van dit artikel nog vragen hebben over hoe je strategisch te positioneren als B2B merk, neem dan gerust contact met ons op.