In gesprek met onze designer, Teunis Marseille

“Waarschijnlijk zou ik muzikant of producer zijn geweest als ik geen ontwerper was geworden, zolang ik creatief bezig kan zijn ben ik helemaal mezelf.

Twee jaar geleden, toen ik nog studeerde aan de HvA (communicatie en multimedia design), begon ik aan mijn stage bij GRRR. GRRR sprak me altijd al aan, vooral de levendige werksfeer en de zinnige klanten. Dat is ook de reden dat ik hier twee jaar later nog steeds werk als designer. Mijn focus ligt voornamelijk op branding en ik creëer veel animaties.”

Welke tool(s) gebruik jij om je ideeën te visualiseren?

Voor de Hogeschool van Amsterdam: City Net Zero, Ammodo en Solar Monkey hebben wij het programma Cavalry gebruikt. Dat is een vrij nieuwe motion tool waar ik graag induik. Het geeft mij de mogelijkheden van creative coding met de toegankelijkheid van een traditioneel animatieprogramma. Cavalry is ontzettend snel aan het ontwikkelen, met regelmatig nieuwe features en verbeteringen. Daarbij is er een Discord kanaal waar je direct contact kunt opnemen met de makers en andere gebruikers om hulp te krijgen of input te geven. De community op dit platform is heel behulpzaam en eigenlijk best gezellig.

Is dit dé nieuwe tool?

Ik denk dat Cavalry steeds meer terrein zal winnen van Adobe After Effects, de huidige standaard voor motion design. Er is voor Cavalry een kleine leercurve, maar eenmaal daar voorbij is het eigenlijk heel gebruiksvriendelijk en efficiënt. In tegenstelling tot After Effects, waarbij elk element handmatig moet worden aangestuurd, biedt Cavalry de mogelijkheid om zonder het schrijven van code geautomatiseerde systemen te bouwen, die het halve werk van het animeren uit handen nemen.

Wat ook fijn is aan die efficiëntie is dat je echt kan schetsen met motion, wat een ‘motion first’ aanpak makkelijk maakt. Zo kunnen we bijvoorbeeld snel bewegende beelden integreren in een nieuw branding concept.

Waar haal jij inspiratie vandaan?

Waar ik regelmatig inspiratie uit haal, zijn de talks van ‘Nicer Tuesdays‘ van ‘It’s Nice That’. Leuk vind ik de variatie in onderwerpen en het ontdekken van nieuwe designers, agencies, mooi werk en goede verhalen.

Voor Motion Design zit ik ook veel op Instagram, ik volg veel andere designers en agencies. Zo vind ik bijvoorbeeld motion designer Mario De Meyer tof werk maken, hij werkt ook veel in Cavalry.

Wat is jouw droom project?

Een droom opdrachten heb ik niet echt. Ik vind vooral de combinatie van de type klant, het ontwerp en de mogelijkheden binnen een opdracht leuk. Het belangrijkste vind ik eigenlijk dat ik de vrijheid krijg om diverse dingen uit te proberen en veel te maken. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de Melkweg. Dat vond ik echt heel cool. Ik heb hier veel animaties en video’s gemaakt voor onder andere onze case, de lancering video van de nieuwe website en nog een video die zij voor hun eigen personeel gebruikten. Dit was een groot project, voor een toffe plek met een mooie huisstijl om mee te werken.

Waar kan je écht enthousiast over worden?

Heel veel dingen, misschien is dat ook wel een beetje een probleem. Ik kan me focussen op van alles wat ik interessant vind. Ik werk bijvoorbeeld in diverse programma’s omdat ik ervan hou om mij daar in te verdiepen en de mogelijkheden uit te zoeken.

Wat me enthousiast maakt is dat het vinden van een nieuwe techniek ook unieke resultaten kan opleveren. Blender is bijvoorbeeld zo’n programma waar ik heel enthousiast over ben. Het geeft me het gevoel alsof je er alles mee kan, dat is ook wel ingewikkelder maar des te leuker als je de trucjes door hebt.

Als ik geen grafisch ontwerper was geweest, dan was ik wel sowieso een maker geweest. Het liefst muzikant of producer, iets creatiefs in ieder geval.

Hoe ga je om met uitdagingen tijdens een creatief proces?

Ik geloof niet echt in een ‘creatieve block’. Er is een metafoor van een geroeste kraan die je eerst moet losdraaien voordat het water begint te stromen. Zodra die kraan open is, moet je de kraan open laten. Om dat duidelijker te verwoorden, als ik veel wil bereiken of creatief wil zijn, hoef ik niet per se super geïnspireerd te zijn. Het belangrijkste is om gewoon te beginnen en de eerste stap te zetten. Vaak komt creatieve energie dan vanzelf op gang.

Als ik tijdens een creatief proces met uitdagingen te maken krijg, kan ik altijd bij mijn collega’s terecht. We vormen een hecht en klein team, wat het werken erg prettig maakt. Om de zoveel tijd maken we gezamenlijk creatieve opdrachten waarbij we allemaal dezelfde opdracht krijgen. We gaan dan zelfstandig aan de slag en komen later samen om te sparren en feedback te geven op elkaars werk. Deze opdrachten zijn erg fijn om inspiratie op te doen.

Zijn er volgens jou opvallende ontwikkelingen binnen onze branche?

AI is onvermijdelijk, waarschijnlijk kan je met AI binnenkort ook goede animaties genereren, of wordt ChatGPT nog handiger in het schrijven van code die je weer in andere tools zoals Processing of Blender kan gebruiken. Ik vind het leuk om op de hoogte te blijven, maar ben nog wel sceptisch over de veelbesproken gevolgen van AI voor de designwereld.

Zo was ik een keer animaties aan het maken met Stable Diffusion, ook een AI programma. En toen dacht ik: ‘‘Ze zeggen wel dat dit mijn baan gaat afpakken, maar wie is dit programma dan nu aan het besturen? “Juist, ik!”. Voor mij is het meer een tool, er schuift misschien wat op maar ik voel dit niet als een bedreiging.