Fastned
fastnedcharging.com/nl/Van start-up naar scale-up: strategisch design voor elke groeifase
Fastned blijft keihard groeien. Niet alleen in Nederland, want ook in de rest van Europa schieten hun snellaadstations razendsnel uit de grond. En dat uitsluitend met stroom van zon en wind.
Fastned is de eerste die het kip-ei probleem doorbrak; want geen laders betekent ook geen elektrisch rijders. Met een dicht netwerk van laadstations, brachten ze de omslag naar elektrisch rijden in Nederland opgang. Ze zetten vol in op eenvoud voor de gebruiker: veel laadstations op A-locaties langs de snelweg die toegankelijk zijn voor iedereen (dus niet zoals Tesla, die alleen laadpunten neerzet voor hun eigen auto’s). Een club onafhankelijke pioniers die multinationals weet voor te blijven.
Idealisme en groei gaan hand in hand bij Fastned. Als hun vaste designpartner helpen wij hen al vanaf 2015 met het versnellen van hun groei. Met branding en digital design voor meerdere touchpoints, van website tot laadschermen.
Statistieken
- 2.5x meer pageviews sinds 2020
- 150Mgroeigeld opgehaald met investerings-platform
- 1Ksnellaadstations verspreid over Europa
Fastned klaarstomen voor de verschillende groeifases
Fastneds ontwikkeling bestaat uit meerdere fases die verschillende uitdagingen met zich meebrengen. Die pakken wij aan met onze beproefde combinatie van impact strategy, inclusive design en ethical tech. Om zo impact te kunnen maken op de verschillende gebruikers van de dienst en jaarlijks triple digit groeicijfers te behalen.
2015: Vertrouwen creëren bij overheden en investeerders
Fastned had als club pioniers in de eerste fase een betrouwbaar imago nodig. Wij ontwikkelden voor Fastned een site met een professionele uitstraling zodat overheden en partners vertrouwen kregen in samenwerking. En waarmee institutionele beleggers warm gemaakt werden te investeren in dit revolutionaire idee.
Een effectieve site die Fastned in staat stelde geld op te halen om laadstations te gaan bouwen. Maar een site die voor ons simpel was om te realiseren, zodat zoveel mogelijk geld geïnvesteerd kon worden in de groei van de start-up.
2020: Marktinteresse omzetten in groei met een gebruiksvriendelijk aandelenplatform
In de volgende fase begon ook de markt in te zien dat elektrisch rijden groot ging worden, en dus kregen particuliere beleggers interesse. Ook had Fastned als eerste in de markt een enorme fanbase onder de eerste generatie elektrische rijders.
Omdat Fastned voor de marktvraag uit werkt, is het ophalen van groeikapitaal essentieel. Daarvoor maakten we een investeringsplatform voor particuliere beleggers. Compliant met de regels van de AFM, maar ook gebruiksvriendelijk. Zo is de ‘know your customer’ flow geoptimaliseerd op de gebruiker, en niet op interne processen. Tot nu toe is hiermee al meer dan 120 miljoen euro aan groeigeld opgehaald.
Via dit platform Fastned Bonds kunnen particuliere beleggers obligaties kopen en beheren. Daarmee bespaart Fastned zo’n 25% op de support-afdeling en op administratieve handelingen. Dit platform is essentieel gebleken voor het opschalen van de Fastned operatie.
2021: Europa als consumentenmarkt
Een belangrijk doel van Fastned is behaald: het probleem van laden onderweg is in Nederland opgelost en de overheid stimuleert elektrisch rijden, en dus stappen veel mensen over op een EV. Maar daarmee beginnen ook concurrenten, zoals Shell, zich te roeren in de markt. Bovendien heeft Fastned de ambitie om de groei te versnellen en door heel Europa te bouwen.
Dit vraagt dus om een nieuwe stap in het design: een herkenbaar consumentenmerk. We ontwikkelen een stevig merk dat uitgesproken genoeg is om de volledige markt van Europese elektrische rijders aan te spreken.
Een herkenbaar merk dat nieuwe groeifases mogelijk maakt
Bij Fastned zijn ze niet echt van de reclame. De visuele stijl vertelt dus waar het Fastned echt om gaat: de elektrische revolutie versnellen door een excellente dienst te leveren. En dus draait het allemaal om de ervaring van de gebruiker tijdens het laden. We ontwierpen laderschermen op zo’n manier dat ze toegankelijk zijn op ieder vlak. Zowel qua copy als design.
De branding weerspiegelt dus waar Fastned voor staat: eigenzinnig en super simpel te gebruiken. Geen dikke designsaus. Maar wel met een duidelijke keuze voor een opvallende vorm van de laadstations naast de snelweg én om de kleur geel te claimen als overduidelijk Fastned.
Een stevig design fundament onder de volgende groeifases van Fastned.