GRRR begrijpt als geen ander het belang van relevante communicatie met (potentiële) bezoekers. Hun ervaring en focus op branding en digital sluit perfect aan op onze visie en uitdagingen.

Elke Smelt, voormalig Hoofd Marketing & Communicatie, HNT

Uitgesproken en fris: maatschappelijk betrokken op de HNT manier

Artistiek Leider Eric de Vroedt wordt internationaal erkent als voorloper van een nieuwe generatie theatermakers. De bevlogen voorman trekt de aandacht met een frisse aanpak waarmee hij theater en publiek beter weet te verbinden. Hoe? Door stukken te produceren die nu relevant zijn en door in te spelen op mediagebruik van nu. Wat betekent Netflix in het theater en hoe actueel kan een theaterstuk zijn?

We creëerden voor HNT een uitsproken stijl. Brutaal, niet bescheiden, maar recht voor z’n raap. Net als de Hagenezen. Want het is immers hun theater. Wij geloven net als HNT dat theater echt iets in beweging zet. Het frame geeft iedere uiting een podium; een ruimte waarbinnen we duidelijk zeggen waarom we theater maken. Die duidelijkheid wordt versterkt door de typografie; een meer statige schreefletter geeft het kader cachet terwijl de letters daarbinnen veel meer een recht-voor-je-raap-karakter hebben. Samen maken ze duidelijk waarom juist dit nu op het programma staat. Het trekt je erbij. Eist je aandacht.

Content is king

Journalistieke fotografie is onderdeel van de huisstijl. Ook hier komt dat brutale, rauwe en actuele terug. Met onder meer de straatfotografie van Gordon Meuleman laten we dingen zien zoals ze zijn: natuurlijk licht, geen styling en niet geretoucheerd. Geen reclame maar een reportage. Zo laten we fotografie werken als drager van de identiteit. Hier past geen dertien-in-een-dozijn folder bij. Daarom produceren we samen met HNT theaterbrochures van hoge kwaliteit als inhoudelijke magazines die graag gelezen worden.

In de pitch was GRRR overtuigend. Ze wisten de ogenschijnlijke wirwar van verwachtingen, opdrachten en onuitgesproken meningen, die allemaal horen bij het samensmelten van vier theaterbedrijven tot één nationaal instituut, heel goed te vangen. Ze schiepen voor Het Nationale Theater het beeld van een organisatie die middenin de samenleving staat, open voor de actualiteit, geworteld in traditie.

Cees Debets, Directeur Theater, HNT

Een dienstbaar design systeem

Na een uitgebreid pitchtraject koos Het Nationale Theater (HNT) GRRR als partner voor deze nieuwe strategie, branding, campagne en digitale integraties. HNT bevond zich in een belangrijke strategische fase: midden in een fusie, een nieuwe artistiek leider, en vooral; een nieuw merk dat opgebouwd moest worden. HNT is een fusie van de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel en Theater aan het Spui. Dit speelveld maakt van HNT een uitdagend merk om te bouwen.

Theaters, productiehuizen, verhuur, educatie. In Den Haag en overal in het land. Dit vraagt om een handzaam design systeem dat dienstbaar is aan de organisatie in al zijn gezichten. We creëerden één logo voor het hele instituut Nationale Theater. Simpel en duidelijk. Met labels voor de verschillende afdelingen.

oh oh Den Haag

Typisch Haags

Den Haag is een belangrijke inspiratie bron voor HNT en deze huisstijl. En komt ook duidelijk naar voren in de campagne waarmee we de nieuwe stijl lanceren. De tegenstelling tussen rijk en arm, zand en veen.  Den Haag als machtscentrum, maar ook Den Haag als stad met zowel een groot trouw traditioneel theaterpubliek als stad met bovengemiddeld veel jonge mensen. Dit alles maakt Den Haag een spannende stad waar het experiment sneller omarmd wordt dan elders.

 

 

Meeveranderen als merk

GRRR denkt graag mee in brede zin en heeft veel ervaring met het meekrijgen van diverse partijen in een creatief proces. Dat deden we dus ook hier. We begonnen met gesprekken in de hele organisatie: van de portier tot de educatie-afdeling. Om zo de mensen en de behoeftes van de organisatie goed te begrijpen. Dit onderzoek maken we praktisch in de uitvoering.

Inmiddels werken we al 4 jaar samen met HNT als hun vaste partner voor design en digital. In 2017 leverden we een strategie en binnen een kort tijdsbestek een eerste merkidentiteit. Na 1,5 jaar toen alle stof van de fusie neergedaald was, hebben we op die strategie met nieuwe kennis en ervaring verder gebouwd aan de huidige identiteit. We zijn als bureau trots op het vertrouwen dat we in de langetermijnrelatie blijven krijgen.