Het Nationale Theater

hnt.nl

Uitgesproken design en branding voor een echt publiekstheater

  • Branding

Een uitgesproken en betrokken stijl krijgt een divers publiek het theater in

De bevlogen artistiek leider Eric de Vroedt trekt internationaal de aandacht met een frisse aanpak waarmee hij theater en publiek beter weet te verbinden. Hoe? Door stukken te maken die nu relevant zijn en door in te spelen op mediagebruik van nu. Wat betekent video-chatten in het theater en hoe actueel kan een theaterstuk zijn?

We creëerden voor Het Nationale Theater (HNT) een uitgesproken stijl. Niet bescheiden, maar recht voor z’n raap. Net als de Hagenezen. Want het is immers hun theater. Wij geloven – net als Het Nationale Theater – dat theater echt iets in beweging zet.

“Het Nationale Theater heeft Den Haag als thuisstad én heeft een nationale rol als het gaat om kennisdeling en het produceren van nieuwe verhalen. Deze positie heeft GRRR goed weten te verbeelden in de krachtige en heldere corporate branding. Een prachtig fundament waar we jaren op kunnen voortborduren.”

Monique Rutten Head of Marketing & Development van Het Nationale Theater

Fusie als startpunt van een duurzame partnership

Al sinds 2016 zijn we HNT’s vaste partner voor design en digital. We startten de samenwerking in een belangrijke strategische fase: midden in een fusie, toen de nieuwe artistiek leider startte. En er dus een nieuw merk opgebouwd moest worden. Het Nationale Theater is een fusie van de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel en Theater aan het Spui.

Wij hebben veel ervaring met het meekrijgen van diverse partijen in een creatief proces. Dat deden we dus ook hier. In dit uitdagende speelveld, ontwikkelden wij voor HNT een uitgesproken strategie, branding, campagne en digitale integraties om zowel in Den Haag als landelijk publiek naar HNT te trekken. En nog steeds werken we met veel plezier met hen samen aan campagnes met een eigen gezicht.

“In de pitch was GRRR overtuigend. Ze wisten de ogenschijnlijke wirwar van verwachtingen, opdrachten en onuitgesproken meningen, die allemaal horen bij het samensmelten van vier theaterbedrijven tot één nationaal instituut, heel goed te vangen. Ze schiepen voor Het Nationale Theater het beeld van een organisatie die midden in de samenleving staat, open voor de actualiteit, geworteld in traditie.”

Cees Debets Directeur Theater, HNT

Brutale theatrale stijl die past bij het theater van nu

Het Nationale Theater is één van de twee grootste gezelschappen van Nederland. Van die twee, maakt HNT de duidelijke keuze om zich te profileren als nationaal en uitgesproken, met producties over thema’s van vandaag.

Journalistieke fotografie is een belangrijk onderdeel van de huisstijl. Met straatfotografie laten we dingen zien zoals ze zijn: natuurlijk licht, geen styling en niet geretoucheerd. Geen reclame maar een reportage. Zo laten we fotografie het brutale, rauwe en actuele van de HNT identiteit uitdragen.

We gebruiken contrasterende typografie die je aandacht opeist. En het frame geeft iedere uiting een podium; een ruimte waarbinnen we duidelijk zeggen hoe theater impact kan maken.

Zo geven we Het Nationale Theater een opvallende stijl waarmee dit publiekstheater lokaal en nationaal volle zalen trekt.

HNT reflecteert goed op de toepassing van de Code Diversiteit en Inclusie – de raad vindt de instelling op dit vlak een voorbeeld. Zij bedient een ruime groep mensen voor wie theaterbezoek niet vanzelfsprekend is. In haar marketing vertoont ze een goede omgang met diversiteit.

Raad voor cultuur

Ook een brede doelgroep betrekken met uitgesproken design?

We denken graag met je mee. Neem contact op met onze creatief directeur Rolf Coppens via 020- 32 077 08 of de mail.