Bevlogen makers, passende branding

Het Nationale Theater (HNT) is een fusie van de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel en Theater aan het Spui. Deze vorm is nieuw voor het Nederlandse theater: huisvesting en eigen programma komen in één organisatie samen. Dat biedt unieke mogelijkheden voor vernieuwing, en die vernieuwing is HNT vastberaden te realiseren, zowel qua programma als via hun digitale kanalen.

Na een uitgebreid pitchtraject koos HNT Grrr als partner voor deze nieuwe strategie, branding, campagne en digitale integraties. HNT bevond zich in een belangrijke strategische fase: midden in een fusie, een nieuwe artistiek leider, en vooral; een nieuw merk dat opgebouwd moet worden.

 

Grrr begrijpt als geen ander het belang van relevante communicatie met (potentiële) bezoekers. Hun ervaring en focus op branding en digital sluit perfect aan op onze visie en uitdagingen.

Elke Smelt, Hoofd Marketing & Communicatie, HNT
Het Nationale Theater (HNT) tickets met nieuwe branding door Grrr
Actualiteit in het theater

Verfrissend: maatschappelijk betrokken op de HNT manier

Artistiek Leider Eric de Vroedt wordt internationaal erkent als voorloper van een nieuwe generatie theatermakers. De bevlogen voorman trekt de aandacht met een frisse aanpak waarmee hij theater en publiek beter weet te verbinden. Hoe? Door stukken te produceren die nu relevant zijn en door in te spelen op mediagebruik van nu. Wat betekent Netflix in het theater en hoe actueel kan een theaterstuk zijn?

Onze strategie voor Het Nationale Theater sloot goed aan bij die filosofie. We presenteren het theaterprogramma zoals CNN het nieuws presenteert: met elementen die urgentie benadrukken en het nieuwsgevoel gebruiken om de link met actualiteit weer te geven.

Het Nationale Theater (HNT) branding en actualiteit zowel in programmering als branding
Branding The Nationale Theater HNT

We gebruiken meer dan praktische informatie in de copy. Als een stuk over corruptie gaat, gebruiken we actuele nieuwskoppen over dat onderwerp.

Josephine Cambier, designer, Grrr
Branding

Breaking News & centrum van debat

Beweging en urgentie vormen de basis van de nieuwe branding. Eric de Vroedt presenteert de organisatie als een huiskamer van de Hagenaars. Een plek waar je komt op speciale avonden als Kerst en Oud & Nieuw maar ook een plek waar je met elkaar de actualiteit bespreekt. Actueel en maatschappelijk betrokken: dat zijn de sleutelbegrippen waar het om gaat.

Branding

Branding van Grrr begint altijd bij het verhaal. Bij HNT is dat verhaal heel duidelijk: een maatschappelijk betrokken podium en programma die letterlijk en figuurlijk midden in de Haagsche samenleving staan. Daarbij past een stijl die gericht is op actualiteit en die wil verbinden. Een herkenbaar element in de visuele identiteit zijn de horizontale balken, de zogenaamde streamers. Ze zijn geïnspireerd op de vormgeving van tv-nieuwsshows en geven een urgent gevoel. We combineren verschillende kleuren, lettertypes en lettergroottes om een dynamische compositie te creëren. Teksten snijden we zowel links als rechts af om het gevoel van beweging te vergroten.

Het Nationale Theater (HNT) diverse grafisch ontwerp folders designed by Grrr voor Het Nationale Theater

In de pitch was Grrr overtuigend. Ze wisten de ogenschijnlijke wirwar van verwachtingen, opdrachten en onuitgesproken meningen, die allemaal horen bij het samensmelten van vier theaterbedrijven tot één nationaal instituut, heel goed te vangen. Ze schiepen voor Het Nationale Theater het beeld van een organisatie die middenin de samenleving staat, open voor de actualiteit, geworteld in traditie.

Cees Debets, Directeur Programmering, HNT

Op de schouders van reuzen

Samen vormen Het Nationale Theater, de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel, NTjong en Theater aan het Spui nu een krachtige theaterorganisatie; het grootste reizende toneelgezelschap van Nederland. De organisatie heeft meerdere zalen in Den Haag en een open en bruisend gemeenschapshuis voor een breed publiek.

National Theatre Fusion

Het Nationale Toneel zou het nationale podium kunnen worden waarop gereflecteerd kan worden op nationale thema's. Een beetje zoals in Engeland The National Theatre doet.

Eric de Vroedt, HNT
Brochure National Theatre
Brochure National Theatre Magazine
Brochure National Theatre
National Theater (HNT) graphic design by Grrr
National Theatre (HNT) programme, graphic design by Grrr

Strategie & Stakeholders

Grrr denkt graag mee in brede zin en heeft veel ervaring met het meekrijgen van diverse partijen in een creatief proces. Dat deden we dus ook hier. We begonnen met gesprekken in de hele organisatie: van de portier tot de educatie-afdeling. Om zo de mensen en de behoeftes van de organisatie goed te begrijpen. Dit onderzoek maken we praktisch in de uitvoering.

 

Campagne

Ook in de campagne komt het eigenzinnige karakter van HNT terug. We ontwierpen een speciale HNT tram die ook gebruikt is voor de officiële opening. Een passend  campagnemiddel in de stad waar ooit de eerste tram van Nederland reed. We creëerden een postercampagne waarin we de actualiteit verbinden aan de stukken die nu opgevoerd worden.

National Theatre abri campaign The Hague
National Theater knowledge sharing peppered

Een digitale standaard voor theaterland

Achter de schermen werken we hard aan iets bijzonders. In samenwerking met Peppered, een softwaretool voor theatermarketing, zetten we HNT in als testcase voor een nieuwe versie van dit marketingplatform. Peppered is speciaal ontwikkeld voor theaters en andere podia, en biedt tools en inzichten voor marketeers. We bouwen aan een platform dat veel verder gaat dan HNT; een digitaal platform waar alle podia in Nederland gebruik van kunnen maken. Zo profiteert de hele culturele sector mee van deze investering en zo ondersteunt het grote instituut ook de kleintjes. Bij Grrr vinden we het belangrijk om onze kennis en ervaring te delen. Deze samenwerking past bij die visie.