Strategie en design voor premium gay mediaplatform

  • Digital Experiences

Premium en populair samenbrengen

Winq magazine is marktleider in de nichemarkt van gay lifestyle content. In 2016 ging Winq samen met het populaire social media platform gay.nl. Moederbedrijf MediaMANsion is nu een mediabedrijf met een breed crossmediaal portfolio:

  • Winq.nl
  • Winq.com
  • Winq Magazine NL – lifestyle magazine van hoge kwaliteit dat in Nederland en België wordt verspreid
  • Winq Magazine Internationaal – een variant van Winq magazine dat in print in 32 landen wereldwijd wordt uitgegeven
  • Gay.nl – een social platform met meer dan 90.000 profielen en 100.000 bezoekers per dag
  • OUTtv – een televisiekanaal dat in vijf landen te zien is

Leisure én een maatschappelijk rol

GRRR werd gevraagd om het premiummerk Winq en het populaire social platform gay.nl samen te brengen in één digitaal jasje. Het resultaat is een digital identity en website die lezers vasthoudt en aantrekkelijk is voor adverteerders. Winq is volgens ons meer dan een magazine, maar speelt ook een maatschappelijke rol in het overbrengen van een positief en realistisch beeld van een groep die het in Nederland nog steeds niet altijd even makkelijk heeft.

Resultaten eerste maand na livegang

  • 30.73%daling bouncerate
  • 12.69%stijging aantal sessies per gebruiker
  • 18.08%stijging gemiddeld aantal bekeken pagina's per sessies
GRRR stuurde vanaf het begin aan op kritische zelfreflectie. Een bureau dat feedback durft te geven: dat sprak ons aan. De keuze was daarna snel gemaakt.
Emiel Brinkhuis, Manager Marketing en Branded Partnerships, Winq

Een totaalervaring creëren tussen print en digitaal

We presenteren de content op een manier die logisch aanvoelt en uitnodigt om verder te lezen. De chronologische opzet van artikelen is vervangen door een indeling op thema. Op basis van gebruikersonderzoek introduceren we vier hoofdcategorieën: culture, people, fashion+design en travel.

Onze doelgroep wordt nu 24/7 verleid met hoogwaardige content in een online omgeving die uitnodigt om te blijven en meer te verkennen. De redactie is enorm blij met alle mogelijkheden die de nieuwe website biedt om content te produceren.
Emiel Brinkhuis, Manager Marketing en Branded Partnerships, Winq

Visuele stijl voor een specifieke doelgroep

Winq spreekt een unieke nichemarkt aan die interessant is voor adverteerders. De lezers van Winq zijn vaak hogeropgeleiden met bovengemiddelde interesse, en budget, voor bijvoorbeeld vrijetijdsbesteding en mode. Artikelen van Winq zijn daarom van een hoge standaard. Winq werkt continu aan het verbeteren van zijn content, en produceert steeds meer longreads. De nieuwe website  ondersteunt deze strategie met een aantal slimme ontwerpoplossingen.

Feedback incentive

Artikelen zijn nu voorzien van het ‘cheers’-knopje’. Een kleine ingreep, maar erg handig voor redacteurs en adverteerders die zo bovenop de andere statistieken een extra feedback instrument hebben. Ook versterken we zo het communitygevoel waardoor de link met gay.nl logischer aanvoelt.

App-gevoel voor meer engagement

Op de mobiele versie van Winq.nl is het menu onderaan de pagina geplaatst. Zo ontstaat een website die aanvoelt als een app. Lezers zijn eerder uitgenodigd om meer content te ontdekken en blijven per saldo langer op de website. Ook voegden we bookmarks toe zodat je artikelen makkelijk kunt opslaan om terug te lezen.

Process bar

Een subtiele balk boven in het scherm geeft aan hoever je bent in een artikel. Handig voor die longreads dus.

Als Winq willen we online dezelfde hoge standaard bieden die lezers gewend zijn van ons magazine. In GRRR vonden we een bureau met een sterke focus op digitaal, dat zowel onze doelgroep als ons eigen DNA begrijpt.
Emiel Brinkhuis, Manager Marketing en Branded Partnerships, Winq

Credits

We hebben intensief en prettig samengewerkt met het team van Winq, dat een schat aan kennis bezit en als geen ander weet hoe de Winq en gay.nl doelgroepen in elkaar zitten.
Edwin Hanssen is namens Winq verantwoordelijk voor de art direction en Emiel Brinkhuis was projectleider.  NXTGR was verantwoordelijk voor de techniek.