Zo maak je een website speciaal voor de jeugd die veilig is én boeit

Als maker van een populaire jeugddramaserie wil je een goede, aantrekkelijke website. Maar je hebt ook te maken met de privacywet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die sinds mei 2018 geldt. Zeker als het om kinderen gaat is dit een belangrijke wetgeving om rekening mee te houden.

Ben je bezig met het bouwen van een website voor de jeugd, dan komt dit je waarschijnlijk bekend voor: je breekt je hoofd over hoe je kinderen in deze tijd nog op je website krijgt en houdt. Er is ontzettend veel te vinden op het internet en kinderen switchen gemakkelijk tussen het aanbod. Best een uitdaging dus om hun aandacht vast te houden. 

Het liefst wil je dan ook een strakke website die super vloeiend werkt en waar kinderen fan van zijn. Jouw website moet boeiend zijn en tegelijkertijd rekening houden met de AVG wet. Want jij vindt dat online veiligheid er toe doet. Je wilt niet dat kinderen verdwaald raken op YouTube met beelden waar ze weken niet van slapen en waar je absoluut niet van wilt dat zij ze zien.

Hoe los je dit op?

Ook de KRO-NCRV worstelde met deze vraag. Om de 2000e aflevering van de populaire jeugdserie SpangaS te vieren, vroegen zij GRRR om een website creëren die aansluit bij de belevingswereld van de kijkers. Ze hadden drie belangrijke vragen:

  • Hoe zorg je dat de website van SpangaS populair blijft bij de doelgroep van 9 – 12.
  • Hoe zorgen we dat kijkers interessante en waardevolle content voorgeschoteld krijgen die precies past bij het moment waar ze in verkeren.
  • Hoe maken we de website veilig voor jonge kinderen

Dilemma

SpangaS zit dicht op de belevingswereld van kinderen, ook online. Logisch dus om in te zetten op Instagram en YouTube. Maar met de nieuwe privacy regels mogen kinderen onder de dertien officieel niet op social media. Bovendien kom je op Youtube al snel filmpjes tegen die voor kinderen ongeschikt zijn. Als publieke omroep, met een programma voor kinderen, is dit een lastig dilemma. Je kan er niet omheen, maar liever houd je de fans op je eigen site.

Kinderen willen op social media omdat de toffe content daar is. Maar er is ook veel ruis en je zit met privacy regels. Onze oplossing ziet eruit als het volwassen alternatief maar heeft geen inlog, spam en privacy gevoelige cookies. Maar wel alle content van TV, Instagram en YouTube.
GRRR

De nieuwe SpangaS website is nu de plek waar kinderen alles kunnen volgen en vinden. 

  • Ze leven mee met Otis’ worstelingen over zijn seksuele voorkeur.
  • Ze hoeven niet naar Instagram om te zien hoe Filiz worstelt met hoe streng je als Moslim moet zijn, maar vinden dat in een overzichtelijk stream daar.
  • En ze kunnen op de voet volgen hoe Jip wil weten hoe het zit met zijn adoptie.
  • En nog veel meer.

Meeleven en reageren

Op de tijdlijn blikken karakters uit de serie samen met hun fans vooruit op wat er komen gaat. – Jij ziet toch ook dat Jip hartstikke verliefd is op Maud? Worden zij betrokken bij het verhaal – Zou jij graag voor de schoolkrant willen werken? En kunnen zij quizzen en tests doen – Hoe ga jij om met boosheid?

Website SpangaS: een veilige en boeiende jeugdwebsite

Hoe je hoge bezoekersaantallen blijft houden

Om te zorgen dat veel kinderen naar de site van SpangaS blijven komen, zorgen wij dat kinderen precies die content krijgen die past bij het moment van de dag.

Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om in de vroege ochtend rond half 8 een post te plaatsen die 6 of 7 minuten kost om te kijken. 

Bij de inrichting van de SpangaS website hebben we dit daarom anders aangepakt. Aan de hand van interviews, psychologische inzichten en harde data, maakten we een journey map: Hoe ziet de week van deze doelgroep eruit? Wat doen zij op zondagmorgen of donderdagavond half 8? Dit helpt ons om ieder stukje content af te stemmen op de gebruiker. 

Nu komen er tijdens de schoolpauzes stellingen naar voren om met elkaar over na te praten en op woensdagmiddag, wanneer zij vrij hebben, is er ruimte voor bijvoorbeeld een SpangaS special over Otis’ dansles bij Mia.

Interessant voor jou?

Een eerste stap die je zelf met jouw team kan zetten is deze vraag beantwoorden: Hoe ziet de week van jouw doelgroep eruit? Wat doet hij op zondagmorgen? Maandagmiddag kwart voor 3? Donderdagavond half 11?