Hogeschool van Amsterdam: CMD

cmd-amsterdam.nl

Knallende branding die al jaren nieuw ontwerptalent aantrekt

  • Brand Design

Iconen als bouwstenen van een beeldtaal

Hoe maak je een ontwerp dat jarenlang sterk blijft in het aantrekken van de doelgroep? De ontwerpopleiding Communication and Multimedia Design (CMD) van de Hogeschool van Amsterdam wil elk jaar creatieve design studenten aanspreken. Maar dat moeten ze doen binnen de huisstijl van de HvA. Dat is alleen niet echt het type stijl waar de creatieveling door wordt aangetrokken. Er mocht dus wel wat pit in de stijl.

We ontwierpen een flexibele beeldtaal die de opleiding een eigen gezicht geeft en waar de ontwerpers in opleiding ook zelf mee aan de slag kunnen. Een ontwerpstijl die nog steeds werkt als een trein: de uitgangspunten van de stijl die we in 2014 ontwikkelden blijken nog altijd een voltreffer. Wel evolueerde de stijl mooi mee met de tijd en kreeg een update in 2017 en in 2020 weer. Weggooien en telkens opnieuw beginnen is zeker niet nodig, wij ontwerpen voor de lange termijn. Lekker duurzaam dus.

Ontwerpen voor ontwerpers

CMD leidt studenten op tot interaction designer, visual interface designer of front end developer. We hebben die CMD-cultuur verbeeld in een serie iconen rond creativiteit, digitale tools, geeks, studentenleven, techniek en web.

De ontworpen iconen zijn los in te zetten, maar ook op te stapelen tot totems. We hebben de iconen ook gecombineerd in fotografie en zo kleine verhalen gemaakt die verschillende facetten van CMD laten zien.

Statistieken

  • 163Kunieke bezoekers
  • 12advertorials
  • 952Kimpressies

Een DIY design toolkit

Hoe leuk is het om de creativiteit van de ontwerpers in opleiding ook te betrekken bij het ontwikkelen en neerzetten van de stijl? Dat vraagt om een design system waardoor de stijl overeind blijft ook als ie op veel verschillende manieren wordt ingezet. We ontwikkelden een design system dat creatief is én flexibel én die heel makkelijk te gebruiken is voor iedereen. Denk dus meer aan een toolkit dan een brandbook met een set strikte regels. Er is bewust gekozen voor een beeldtaal en geen logo, zodat de stijl goed te gebruiken is binnen de bestaande HvA huisstijl.