Een vertrouwd merk voor vernieuwende microfinanciering

  • Brand Design

Humpery Kaigi Mburu – een Keniaanse ondernemer – heeft een probleem dat veel andere ondernemers uit ontwikkelingslanden hebben: hij zit klem tussen giften en bankleningen. In 2015 richtte hij Sereni Fries op. Een onderneming die aardappelen verwerkt tot verse aardappelproducten of chips. Met zijn onderneming zorgt Humpery voor inkomenszekerheid bij zeker 2.500 kleinschalige aardappelboeren. Daarnaast investeert hij in de verduurzaming van het productieproces door met landbouwkundigen samen te werken.

Maar Humpery wil groeien. En daar heeft hij geld voor nodig. Je denkt misschien; een lening bij de bank, is dat niet de oplossing dan? Nee. Humpery is te klein is om aan alle hoge eisen van de bank te voldoen en te groot voor microkrediet. Zo zijn er nog veel meer kansrijke ondernemingen in ontwikkelingslanden die net tussen wal en schip vallen als het op investeringen aankomt.

Ontwikkelingsorganisaties Solidaridad, ICCO en crowdfundingplatform Lendahand zagen kansen om deze ondernemers te helpen en ontwikkelden samen met GRRR hen het nieuwe merk PlusPlus.

Statistieken

  • 1 mil.investeringen in eerste 1.5 jaar
  • 10.853boeren ondersteund
  • 194nieuwe banen

Een merk voor vernieuwende microfinanciering

Met PlusPlus kunnen ondernemers die vaak klem zitten tussen giften en bankleningen, wél in aanmerking komen voor een lening. Bij de NGO nieuwe stijl geef je geld, maar doneer je niet. Het is een lening waar een ondernemer meteen zijn belangrijke investering mee kan doen. PlusPlus focust zich op gelijkheid en meer respect voor het ondernemerschap van deze ondernemers. Het eenrichtingsverkeer van donaties is goed bedoeld, maar vaak hebben zij enkel een duwtje nodig.

De ondernemer centraal

Maar dan komt de vraag, hoe zorgen we ervoor dat mensen een vertrouwd gevoel krijgen bij de investering? Dat hebben we ondersteunt met een heldere visuele identiteit en logo. Waarbij we de nadruk leggen op de professionaliteit van de ondernemer. We zetten de verhalen van de ondernemers centraal. Zo kunnen investeerders zelf kiezen wie zij willen supporten. Een stuk persoonlijker dan wanneer de keuze voor jou wordt gemaakt!

Een merk waarvan iedereen kan meeprofiteren

De centrale gedachte is dat iedereen kan profiteren: de ondernemer in Kenia, de community rond die ondernemer, maar ook de investeerder in Nederland. Dat is de logica achter de merknaam PlusPlus.

  • Binnen de eerste 1.5 jaar heeft het platform 1 millioen investerignen opgehaald
  • Waarmee 23 bedrijven in 9 landen 10.853 boeren en hun gezinnen ondersteunen
  • Dit zorgde voor 194 nieuwe banen