Duurzaam oplossen van arbeidskrapte

Humpery Kaigi Mburu – een Keniaanse ondernemer – heeft een probleem dat veel andere ondernemers uit ontwikkelingslanden hebben: hij zit klem tussen giften en bankleningen. 

In 2015 richtte hij Sereni Fries op. Een onderneming die aardappelen verwerkt tot verse aardappelproducten of chips. Deze producten verkoopt hij aan horeca of aan detailhandel in grote steden.

Met zijn onderneming zorgt Humpery voor inkomenszekerheid bij zeker 2.500 kleinschalige aardappelboeren. Daarnaast investeert hij in de verduurzaming van het productieproces door met landbouwkundigen samen te werken. Hoe goed kun je bezig zijn?

Uitdaging

Te groot voor microkrediet, te klein voor de bank

Maar Humpery wil groeien. En daar heeft hij geld voor nodig. Je denkt misschien; een lening bij de bank, is dat niet de oplossing dan? Nee.

Humpery is te klein is om aan alle hoge eisen van de bank te voldoen en te groot voor microkrediet. 

Zo zijn er nog veel meer kansrijke ondernemingen in ontwikkelingslanden die net tussen wal en schip vallen als het op investeringen aankomt.

Een merk voor vernieuwende microfinanciering

Ontwikkelingsorganisaties Solidaridad, ICCO en crowdfundingplatform Lendahand hebben ieder jarenlange ervaring met het stimuleren van agrarisch ondernemerschap in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. 

Samen zagen zij kansen om deze ondernemers te helpen. GRRR ontwikkelde met hen het nieuwe merk PlusPlus

Hoe lossen we dat op

NGO nieuwe stijl

Met de NGO nieuwe stijl, kunnen ondernemers die vaak klem zitten tussen giften en bankleningen, wél in aanmerking komen voor een lening. Wij zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een nieuw merk en beeldtaal. Een merk dat herkenbaar is voor het publiek. Een merk dat zorgt voor betrokkenheid en dus ook voor geld voor de crowdfunding. Hieronder vertellen wij je hoe we van strategie tot oplossing zijn gekomen. 

In Afrika worden jaarlijks ruim 3 miljoen banen gecreëerd, terwijl er 12 miljoen jongeren toetreden tot de arbeidsmarkt. Kleine en middelgrote agri-food ondernemers in deze landen brengen letterlijk en figuurlijk brood op de plank en spelen dus een belangrijke rol in de duurzame oplossing van deze problemen

Ruerd Ruben, professor Voedselzekerheid en Waardeketens
Inzicht 1

Ondernemers zijn helden

In de branding die wij hebben gekozen benadrukken we de professionaliteit van de ondernemer. Er kan soms nog sentiment hangen dat ondernemers in ontwikkelingslanden zielig zijn of ernstig achterlopen. PlusPlus kijkt er anders naar: het zijn doorzetters, mensen die willen werken en veel verstand hebben van hun vak. Het op een voetstuk plaatsen van die ondernemers is de basis voor het merkverhaal

Inzicht 2

Niet doneren, maar lenen

We zien dat de cultuur van het doneren verandert. Waar we voorheen structureel geld doneerden aan één doel, steunen we momenteel liever acties of doelen waar wij ons op dat moment mee verbonden voelen. Daarnaast is het eenrichtingsverkeer van donaties goed bedoeld, maar heeft dit niet meer het gewenste effect.

Wat dan wel?

Bij de NGO nieuwe stijl geef je geld, maar doneer je niet. Het is een lening waar een ondernemer meteen zijn belangrijke investering mee kan doen. Want, zoals we al zeiden: zij zijn de professional. 

Hoe we zorgen dat mensen een vertrouwd gevoel krijgen bij de investering? Dat hebben wij ondersteund met een helder logo en de visuele identiteit. De centrale gedachte is dat iedereen kan profiteren: de ondernemer in Kenia, de community rond die ondernemer, maar ook de investeerder in Nederland. Dat is de logica achter de merknaam PlusPlus.

Inzicht 3

Cut out the middleman

We hebben ervoor gekozen om de mensen, de boeren, de ondernemers zelf centraal te stellen. Hun verhalen inspireren en zo kunnen de investeerders zelf kiezen wie zij willen supporten. Een stuk persoonlijker dan wanneer de keuze voor jou wordt gemaakt!

Selecteren + investeren + impact creëren

Inmiddels is de site van PlusPlus live en kunnen investeringen worden gedaan. In deze podcast van BNR nieuwsradio praat Peter Heijen, Managing Director van PlusPlus over dit nieuwe platform.

Credits

GRRR werkte voor de Art Direction van PlusPlus samen met Bas Koopmans. Havas Lemz ontwikkelde ter promotie een introductiecampagne. Benieuwd naar dit nieuwe investeringsplatform? Bekijk hier de website.

Ook een merk nodig om plannen waar te maken?

We denken graag met je mee over de mogelijkheden; mail of bel (020-3207708) Rolf Coppens.

 

  • Creative Director

    Rolf Coppens