Arthouse voor de nieuwe generatie filmliefhebbers

  • Brand Design

Zo soepel als tech reuzen

Hoewel er niets gaat boven een bezoek aan het filmtheater, bleek er toch behoefte aan een on demand thuisaanbod. GRRR hielp deze behoefte in te vullen. Maar hoe maak je een aantrekkelijke online vertaling van een bij uitstek offline ervaring als een filmtheater bezoek? En; Hoe zorg je voor een goede gebruikservaring in een markt waar reuzen als Netflix en HBO de standaard zetten?

We ontwierpen een online platform, creëerden branding en zetten een data gedreven campagne op. Met een mix van aansprekend ontwerp, slimme data analyse en on- en offline campagne brengen we Picl onder de aandacht van een nieuwe generatie art house fans. En ja, het loopt gewoon net zo soepel als die sites van de techreuzen.

 

Offline campagne en filmtrailer

Waar kun je film website beter onder de aandacht brengen dan in een filmtheater? Precies! Daarom maakten we een trailer die in alle filmtheaters vertoont wordt. Hoewel de focus voor deze campagne lag op online, was Picl naast de trailer ook op andere manieren in het land offline aanwezig. Via grote posters en banners en aankondigen in tijdschriften en dagbladen.

Eenvoudig en aantrekkelijk

We zetten Picl neer als een platform waar je de beste arthouse films kunt zien, die zijn geselecteerd door jouw filmtheater en daar op dát moment ook draaien. Door te kijken op Picl steun je direct je favoriete filmtheater en de onafhankelijke film. En dat het super simpel werkt spreekt voor zich toch?

Ontwerp voor de nieuwe generatie arthouse kijkers

De naam Picl klinkt als prikkel en is ook letterlijk prikkelend bedoeld. Het is een naam die blijft hangen en vragen oproept. De associatie met hand picked en motion picture zorgen er mede voor dat het een naam is waar je even van opkijkt en die dan snel natuurlijk aanvoelt. Daarnaast is het een naam die (op termijn) ook internationaal te gebruiken is.

De branding volgt de eigenschappen van de nieuwe naam. Kleuren die prikkelen maar ook kwaliteit uitstralen. Een stijl die aansprekend is voor de nieuwe generatie arthouse kijkers.

We wisten dat we naast het volwassen filmtheater publiek ook een hele nieuwe groep gebruikers zouden bedienen. Qua uitstraling is het dan ook meer HBO en Netflix dan pluche en popcorn.

Kennismaken met filmliefhebbers via push en pull marketing

Advertenties op maat

Om de doelgroepen verder te specificeren en hun potentie te testen hebben we Facebook en Instagram advertenties op maat ontwikkeld per subdoelgroep. Door iteratief te werk te gaan hebben we steeds bijgestuurd om de winnende combinatie beeld – inhoud – tekst – doelgroep te achterhalen. Het intensief testen van onder meer deze variabelen stelt ons in staat om een heldere opzet aan te leveren waar Picl zelf mee verder kan bouwen. Op die manier zetten we advertentiebudget heel efficient in met SEO en SEA en werken we direct aan een langetermijnoplossing voor Picl.

 

Lean, data based & iteratief

Net als GRRR werkt onze opdrachtgever Herrie Film & TV als een Lean organisatie. In kleine stappen zijn steeds verschillende iteraties gedaan om te testen of veronderstellingen klopten. Ook hebben we na iedere iteratie steeds uitvoerig onderzoek gedaan. Zo wisten we bijvoorbeeld dat 14% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder minimaal één keer een filmtheater of arthouse bezoekt. Dat zijn ruim 1,8 miljoen bezoekers. Verder bleek dat tijd, budget en ongunstige aanvangstijden drempels kunnen opwerpen voor bioscoopbezoek.

De website Filmthuis.nl gold als pilot; een website die al snel uitbreidde met meerdere titels. Deze voorloper van Picl leverde ons veel informatie over de doelgroep en de manier waarop zij op de website navigeren. Een uitvoerige analyse van de bezoekersstromen van Filmthuis.nl stelde ons in staat om de user flow aanzienlijk te versimpelen.

Veel partners, één duidelijke visie

Picl is ontstaan uit een samenwerking tussen onafhankelijke distributeurs en zestien Nederlandse filmtheaters. Zij richtten in 2015 Stichting Nederlandse Filmpromotie op. Het doel van de stichting is om de zichtbaarheid en het publiek voor de (Nederlandse) documentaire en artistieke film te vergroten.

Als GRRR hebben we veel ervaring in het werken voor meerdere stakeholders tegelijk, onder meer door projecten als Iktoon en Kandoor. We pakken het creatief proces stapsgewijs aan en maken tussendoor steeds prototypes die we testen. Op die manier blijven partners bij iedere stap van het proces aangehaakt.

Everybody in the (art)house!

Picl vormt een grote kans voor de toekomst van de artistieke film en wordt ondersteund door een groot deel van de Nederlandse filmindustrie. Zo zijn er samenwerkingsverbanden met filmfestivals, filmtheaters, distributeurs en media. Je wilt namen?

IFFR, Nederlands Film Festival, Movies that Matter, IDFA, Cinemien, Cinema Delicatessen, Mokum Filmdistributie, Filmfreak, Amstelfilm, Persicoop FilmCineville, Filmkrant, Biosagenda.

Amersfoort – De Lieve Vrouw, Amsterdam – EYE, Rialto, Het Ketelhuis, De Balie. Breda – Chassé Cinema. Den Haag – Filmhuis Den Haag. Enschede – Concordia. Haarlem – Filmschuur. Hilversum – Filmtheater Hilversum. Nijmegen – LUX. Rotterdam – LantarenVenster. Utrecht – ’t Hoogt.

Credits

De naam Picl is bedacht in samenwerking met De Naamafdeling. GRRR werkte samen met Studio Wim in het produceren van de trailer.

    • Digital Experiences